cykelstödet.blogg.se

Äventyret på två hjul fortsätter sommaren 2014

Slut på resan

Publicerad 2013-06-25 09:34:00 i Allmänt

För några år sen började jag och Victor fundera på om vi skulle cykla genom Sverige.
Vi börja träna och cyklade runt i Skåne, några år senare så började jag om i samma spår besluten om att verkligen göra det (Victor hamna i skolan).

Har under 6mån försökt träna till de här men kunde inte tro att de skulle vara så pass jobbigt som det var. Finns inget pass (spinning) som kan mäta sig med dessa etapper.

Fick lite strul med nacken som behandlades med laser, vi löste problemet med att höja styret 30 grader sen var de bortblåst.

Det har varit många vilda pratstunder på Sportson om mitt val av cykel och däck osv. men kan idag säga att allt blev rätt till slut.

Resan har varit tuff mer mentalt än fysiskt och det var nära och knäcka en några gånger du är trots allt ensam om skillnaden mellan liv och död har jag kunnat vissa gånger nå inom en armslängd. Total fokus på vägen annars är du historia.

Jobbigaste passen var helt klart de första och när man rulla in i Arvidsjaur så lätta det lite, 10km är den jobbigaste biten att cykla...varje kilometer in till orten känns som 1 mil
Sveg - Orsa var en tung runda också, visste att den skulle vara kuperad men den var dryg.

Annars har de rullat på rätt bra, vägen mellan Gislaved och Halmstad blev ett misslyckande men viljan cykla till Ängelholm. Vissa stunder vet man inte om man cyklat fysiskt eller psykist.

Sista rutten igår valde jag en klassiker där jag och Victor cykla första gången dock hade jag rak motvind (9m/s) och blev lite försenad. Jonas Lilja erbjöd sig att vara hare/draghjälp till Smygehuk från Lund vilket vi körde på.

Känns faktiskt lite overkligt att kolla kartan och förstå att man cykla där nyligen från norr till söder, orterna blev rätt många 50-70st minst.

Får tacka alla som stöttat och peppat mig, det har behövts. Var jäkligt roligt att träffa Ola och Maria i Katrineholm.
Får tacka Sportson som varit ett bra bollplank om rätt förutsättningar.
Får tacka alla människor jag stött på under resan som varit förstående och trevliga, jag har varit lite pratsjuk under resans gång så många har fått höra en hel del.

Jag har fått se Sverige och Sverige består mest av skog sen har jag fått några funderingar över hur svensken faktiskt är.

Kan även säga att jag har ett recept till världens godaste müsli som jag fick med mig från Hotell Nissanstigen i Gislaved.

Tack

Småland - Halland - Skåne

Publicerad 2013-06-24 08:10:45 i Allmänt

Hitta mig in i Gislaved eftersom de knappt fanns några boenden runt om. Prisvärt hotell men jäkligt god müsli så jag tog receptet.

Cyklingen börja rätt bra och jag käka i Hyltebruk för att sedan försöka nå gamla nissanstigen...detta gick inte.
Så de blev cykling genom Hallands finfina skog vet inte hur många mil extra det blev men de kändes som en evighet. Tanke på de få milen de varit mellan Rydexxx och Halmstad så spendera jag nästan hela eftermiddag i skogen.

Men sen kom jag ut mot Laholm sen va de inte långt till Skottorp.
Dock hade jag åsen framför mig, Chrille envisades om att vi skulle träffas på toppen.
Men mitt bestämda nej satte stopp för det.
Risken fanns att man skulle ta ut sig (min snittfart var 10km/h upp) och stå och spy.
Pausar man så börjar musklerna stelna och de blir drygt att börja igen.
Därför tacka jag nej.

Rulla sen lätt in till Ängelholm och dumpa cykeln hos Petta för att åka hem och sova och hänga med Paula.

Så idag blir man klar, drygt 13 mil kvar.
Kommer sätta på live track efter Helsingborg

Såg ett rådjur i Småland igår!

1 cyklist och 1 begravning

Publicerad 2013-06-22 20:02:34 i Allmänt

Min trevliga vistelse i Ulricehamn delades med en massa romer och några från vad jag tror en sekt. Detta då dom visa stolt på sina bröst ett klistermärke med: Guds ord är sanningen.
Går man med nåt sånt så är det en varning, romerna skulle på begravning vilket jag såg sen när jag rulla genom Ulricehamn.

Det var festlig stämning vid frukosten romer som var ledsna, sektmedlemmar och jag. Härlig mix!

Trodde jag skulle nå Halmstad idag men såg en bild från Johan Otterdahl från dmi att de skulle bli surf idag.
Så med dagens motvind tog det 4 timmar att ta sig 4 mil! Dock pausa jag 30min för att få pepp från Paula för annars hade jag fått hjärnblödning.

Men väl i Tranemo så kände jag som alltid: lite till kan du. Så de sluta i Gislaved av taktiska skäl. Går en rutt ner till Halmstad härifrån nämligen. 26an har jag gjort mitt på känner jag och kör vägarna i skogen nu, det läar lite också.

Bor på ett fint hotell i Gislaved så de första man ser när man vaknar e deras kommunhus och jag sover ovanför bolaget.

Planen imorrn är att cykla som en idiot och hinna till Ängelholm eller Helsingborg. Ska ju blåsa lite mindre sägs det.

Åt en schnitzel på Higgins idag och de ligger många döda grodor längs vägarna här.

Hälsenan har börjat strula igen! Men hoppas den håller nu sista biten

I väder och vind

Publicerad 2013-06-21 20:29:58 i Allmänt

Bet ihop och börja tugga milen tidigt imorse första 8-9 gick smidigt sen börja de strula efter min middag på Max bestående av ett styck Max Fish (meal) + en extra fiskburgare och en milkshake (jordgubb dagen till ära).
Förra året vid den tidpunkten hade Fille och jag lyckats bli hyffsat berusade på flyget till Stavanger.

Dagen bjöd inte på nåt skoj utan jag pumpa på hela dagen för att nå Ulricehamn. Ångrar mitt boende men va tusan man överlever. Har en öl kvar av dom fyra jag fick med mig, den femte drack jag ju med Maria (klarhet Paula?).

Imorgon e målet Halmstad vilket inte bör vara omöjligt att nå (strax under 15mil)

Jag vann!

Publicerad 2013-06-20 21:37:57 i Allmänt

Så kändes de ungefär när jag rulla in i Kristinehamn där Ola och Maria stod och hejja på.
Efter att ha pumpat på rätt bra idag 25-30km/h så var de kul att se lite lokala ansikten och ta en öl med Maria och snacka lite skit. Tiden gick dock fort och mina planer att nå Mariestad grusades men som slumpen hjälpt mig förr så hamna jag på ett hotell i Gullspång där jag fick tips om en bra väg ner istället för att köra den trafikerade 26an genom Mariestad.
Får se imorrn och det var ett klokt beslut eller ej.

Höll på att köra över en snok under kvällen också som låg rullad i vägrenen 2cm till så hade man haft en snok snurrandes i hjulet.

Annars bjussa inte dagen på nåt värt faktiskt Ola och Maria var höjdpunkten liksom.

Imorrn blire motvind å fanskapet till sol

Dumpa lite mer så nu har jag dumpat följande för att få ner vikt:
avbitartång
skiftnyckel
sovsäck
långbyxor
handduk
Ola och Maria fick med sig min jacka
2 tshirtar
2-3 kalsonger
3-4 par strumpor

Dock fick jag med barlast dvs 4 öl av Ola och Maria.

Gunde Svan

Publicerad 2013-06-19 20:18:00 i Allmänt

Efter en plan på att nå Filipstad idag så gick det i stöpet pga hård motvind hela dagen plus sol vilket gjorde sitt. Inte optimalt för cykling alltså.

Dock hade jag en plan på att komma en bit på vägen från Vansbro eftersom jag kom in där tidigt.
Cyklade in på turist informationen och såg lite priser i entrén, tänkte inte mer på det och satte mig ner för att snacka med damen om vart man kunde sova.
Jo i Sågen 3 mil söderut vilket var lagom OM jag kommit iväg.
Först snacka hon om lokstallet som var deras lokal som Gunde och hans far renoverat. Allt hade dom gjort för hand.
Dessutom stod Gundes alla priser där och när man kolla runt så insåg man hur sjukt mycket priser han vunnit. Helt bisarrt hur stor han måste varit...dom flesta i min ålder kommer väl bara ihåg honom från Fångarna på fortet med Agneta Sjödin å dvärgarna.

Dessutom var jag så trevlig att jag fick ett minne från Dalarna i form av en dalahäst som man kunde ha i nyckelknippan. Jag fick själv välja färg och kände mig som ett barn på pizzerian som får välja klubba. Men de blev en röd, klassiskt. Fanns blåa, gröna, silver, gula å nån annan färg svart?
Aja sen så snacka vi skit och hon visa upp mig som nån trofé för sina sommarjobbare, kändes som hon fått för sig att man var nån riddare med budskap till kungen typ. Skillnaden är att min häst är av M4 aluminium och blodet i form av olja.
Dock var dom måttligt intresserade vilket gjorde att man kunde sticka till nästa kvinna som skulle hålla en fast efter en burgare på Sibylla. Men hon snacka om historia som cyklist (såg inte ut som nån) och att campa. Dessutom var de sydligaste hon varit i Sverige var Tylösand och nordligaste Sundsvall så jag e bättre än henne.
Stod nån kabrat i samma ålder som snacka om sin tid som orienterare och att han hitta jätte bra runt Kristianstad...

Var måttligt road över den konversationen på Sibylla men det tog mig över 2 timmar att komma från Vansbro!

Men här e kul info:
Dom e kända för Vanbrosimmet, där är en sten med alla vinnarnas namn.
Björn Skifs e från Vansbro och likaså Gunde Svan.
Procordia finns där.
Nåt företag för flis där.
Det är tre små orter som blivit en och kommunen har ca 2500 invånare och drygt 18500 är anmälda till simmet.

De va nog de hela, jo dom både ett känt café också men de missa jag också.

Nu ska jag sova i en gammal tågstation i Sågen.

Dalarna

Publicerad 2013-06-18 20:44:00 i Allmänt

Cyklingen börja rätt bra idag med sol och klar himmel efter att jag stannat på fel ställe (skulle cyklat en mil till enligt Ola) och käkat så börja de gå utför. Vädret skifta konstant mellan varmt och kallt vilket gör att man hela tiden får byta kläder (cyklar med lager på lager).

Dessutom som bjöds de på några sjuka backar, visst de gick fort nerför men uppför var de som att cykla över K2!

Skulle sovit hos en bekant men de gick i stöpet när han var tvungen att fara till Falun.
Så man hamna på en gång utanför Orsa.

Orsa e känt för sin midsommar (spelemän (såg inga) och djurparken. Tror jag fick med det mesta utom Calle Morelius eller vad han heter.

En omväg via Sveg

Publicerad 2013-06-17 19:28:43 i Allmänt

Efter en bra start på måndagen så for man iväg i högt tempo. Pressa 30km/h rätt långt och körde på.
Körde nästan förbi en ren igen men hann stanna och kika på den när de lunka iväg.

Efter man börjat trampa så kom en cyklist på racer och vi körde lite tempo sen svängde han av och jag fortsatte på E45an.

Stanna till i Överhögdal på nåt museum med nåt virkat på väggarna, nån form av broderier. Stanna dock för att äta och man kunde kolla detta samtidigt som man vänta vilket jag gjorde. Sedan bar de i äg igen i högt tempo, skönt med medvind ibland.

Annars har de väl inte hänt så mycket...kollat världens största björn i trä.
Älvros bjöd på en snygg kyrka men kunde inte ta nån bra bild (alltid en helvetes massa träd som står fel).

*tanke på gårdagens skyfall så blev de inga bildbevis på odjuret i storsjön

regn och åter regn

Publicerad 2013-06-16 20:20:53 i Allmänt

Efter några dagar med bra väder för cykling (känner jag brännt öronen) så kom jag bara några mil från Hammerdal (överlevde campingen) innan första regnvädret kom.
Regna fruktansvärda mängder så jag fick ställa mig vid sidan och ta smällen...hade jag cyklat 500m hade jag sluppit det.

Efter att jag närma mig Östersund så börja de igen, samma procedur igen.
Tog skydd i nån info grej där E14 och E45 mötts, där jag även såg att de nu var cykel förbud på E45..detta visa sig bara gälla tills söder om Östersund.
Eftersom de var brist på frukost så var jag sjukt grinig och mitt enda Marabou jag hade med mig fick bli min frukost...hade även med mig 4dl vatten fördelat på 8mil...det gör jag inte om mer.

Östersund bjöd på gott käk från Indien, dock inga odjur.

Svenstavik bjuder väl inte på så mycket förutom att jag besökt orten där Anders "Gakha" Rudolfsson kommer från.

16 mil motvind och en jätte

Publicerad 2013-06-15 21:29:04 i Allmänt

Efter vila får man slita, såg att syrran vunnit Marabou på Liseberg. Frågan e hur less man kommer var på Marabou och pizza efter denna "resan" ?
Tror jag gått genom deras sortiment, blir 200gr om dagen plus ett halvt paket med Dextrosol för att palla.

Annars bjöd dagen på motvind i dryga 17 mil! Förbaskat kul! Stanna till i Strömsund efter tips från syrran å kolla Jätten Jorn från Dunderklumpen. Ringde även Chrille i samma veva och fick snacka med hela gänget...saknar dom där fyllorna.
Dock är de dom samtalen som hjälper en att orka dra sig igenom detta. Dagens pass blev hårt för psyket men man lyckas ställa om.

Imorrn bär de av till Östersund och en kortare sträcka sen börjar de faktiskt bli dags och rulla hem.

Kan avrunda med att Strömsund ligger väldigt fint. För nu pallar jag inte mer efter 11 timmar på cykeln drygt. Sett 2 roadkills också i form av fåglar...har jag inte sett förr under resan.

Vila

Publicerad 2013-06-14 12:15:29 i Allmänt

Efter att ha besökt 5-6 orter i "botten" så börjar man inse följande:
Här uppe bryr mig sig bara om själv och att fly orten när man är ledig är prio ett. Att vad folk skall bry sig och tänka om en finns inte, detta som tydligt visas i övriga Sverige.

Vet inte riktigt vad som är charmen här är det fisket? Dialekten? Eller att man bara kan vara?

Hälsenan känns mindre idag så Strömsund och Östersund blir helgens mål, ska bli skönt att komma ner mot det mer civiliserade Sverige.

Tack för kaffet Stenmans!

cykla pausa cykla pausa

Publicerad 2013-06-13 18:03:44 i Allmänt

Efter att ha kollat lite på SMHI yr och klart så bestämde jag mig för att lämna Storuman eftersom de nu ska regna imorrn. Målet blev Vilhelmina på 6 mil, valde detta för att komma i ro med min hälsena som e svullen och ömmande.

Hände väl inget lattjo på vägen, regna lite men de var väl allt.

Bostaden nu blev en kyrk länga med ett rum mindre än en studentlägenhet. Nyrenoverad skulle den vara samtidigt utrustad med dagens bekvämligheter?
Sängen hade kunnat vara med i Emil i Lönneberga, man kan inte baka en limpa i ugnen men här finns en kyl. Duschen är dessutom en bra bit bort och man äter i motsatt riktning. Såg dessutom att hon bara kört in mig för en natt!

Annars ser mina dagar ut så här:
Vakna
Sova

Hej kåtakyrkan!

Publicerad 2013-06-12 19:27:20 i Allmänt

Efter att ha knäckt av en rätt viktig skruv (en av dom som håller pakethållaren på plats) och lite snack med ägaren till vandrarhemmet (han från Cornwall) så rulla de vidare mot Storuman.

En sväng på 7mil avverkades utan några större problem och de kändes faktiskt som man cykla i skåne..märklig känsla. Stack rätt sent och tog de relativt lugnt, min hälsena på högern har svullnat lite så jag får se om jag stannar här en dag till.

Har kollat Kåtakyrkan som sedan döptes om till Kyrkkåtan...wonder why?!? Gick dessutom 1km upp för en kulle för lite nice view...å eftersom man blev varm så svalka jag mig med en kall IPA.

Eftersom hotellet jag bor på erbjuder bastu så blev de en sväng där med. På tal om att göra saker så fanns de inget å göra i Sorsele.

Skulle köpa silvertejp och spännband för å fixa pakethållaren på Q-star och där stod en ung tjej...mellan 22-25. Tänkte kallprata med henne men hon blev blyg och sa inte ett ord Inte ett ord :)

Så därför fick jag hugga receptionisten här å ställa lite frågor som jag frågat alla andra. Jag hade sett de mesta sa hon förutom några öar vid nån bro men kände att de får bli ett uppdrag om man stannar imorrn.

Björn Ferry kommer från Storuman och han e ihop med en tjej som vann nåt i armbrytning.
Vet inte om jag nämnde de om Gällivare men de e Hellners place.

2 renar & 1 ripa

Publicerad 2013-06-11 17:52:30 i Allmänt

Efter en bra natt i Arvidsjaur så rulla jag vidare på E45an, dagens etapp till Sorsele (80km).
Har nu lämnat Norrbotten och polcirkeln för Västerbotten.

Eftersom man e så fokuserad på vägen så höll jag på att cykla förbi 2 renar, men jag stanna å kolla på dom sen fick de vara nog.

Några timmar senare så flög en ripa förbi så nu har man sett lite typiska djur.

Hade planerat lite rehab imorrn men vandrarhemmet var fullt så de blir Storuman imorrn (71km).

De var väl allt

Dag 4 etapp 3

Publicerad 2013-06-10 21:10:16 i Allmänt

Dagen till ära blev Jokkmokk - Arvidsjaur smått 155-160km.

Kan ju säga så här: halv å tjejvättern e som en lek. Varför då?
Jo:
Du cyklar inte på en motorväg å blir omkörd av timmerbilar (luktar rätt gott dock) och man slipper alla berg! Vet inte hur många toppar jag cyklat över för jag tappa räkning. Ren och skär plåga i 155-160km!
Sen får man lite bättre uppladdning + att man inte trampat 24 mil dagarna innan.
Sen har man inte med sig 12-15 extra vikt.

Har totalt cyklat förbi 4 cyklister annars och snacka med en britt som kört för att kolla nåt. Märks man e på väg neråt nu för Arvidsjaur kändes mer modernt.

Har blivit lite frälst i kyrkorna dom har här uppe, riktiga hantverk faktiskt och Arvidsjaurs e den finaste hittils. Annars är Arvidsjaur känns för sin lappby (nåt gammalt grej, trähus på träbalkar typ)
Har sett fyra fåglar å inga djur, inte ens björnar!!! Jag åt lite röding idag och sen jaga jag mygg. Ringde Paula också :) å badat bastu!

Har cyklat 1/5 nu genom Sverige

Dag 3 Gällivare - Jokkmokk

Publicerad 2013-06-09 18:47:52 i Allmänt

Jokkmokk känns klassiskt på nåt sätt..
Dagens etapp var längre än vad jag trodde, gissa på 8 mil men när jag cykla förbi en skylt där det stod Gällivare 79 så gav jag upp hoppet för Jokkmokk fanns inte inom 1km inte efter 2km heller. Dagens cykeltur gav resultat i form av grym natur efter Porjus ner till Lule älv.
Vattenkraftverk är mäktiga och samsas samtidigt med en natur som är fångad ur Ronja Rövardotter, något tätare dock.

Jokkmokk kallas för samernas huvudstad, bor 5000 pers cirka. Cykla ner till tågstationen men fann att där inte var nån, märkligt!

Marknaden e sjukt stor och där jag bor (Villa Åsgård är fullbokat 2 marknader framåt i tiden. Dvs man kan tidigast boka plats 2015! Jokkmokk invaderas av 30-35000 pers som skall gå på marknad å käka renskav i sina lovikavantar.

Kyrkan e cool här, rund på nåt sätt och jag har fått se kåtor (nån form av samefirande nästa vecka).

Åt en pizza med renskav och lingon på, köpte frukost eftersom man får lösa den själv å då blev de tunnbröd å viltost på tub, kändes rätt liksom.

Dag 2 Kiruna - Gällivare cirka 120-130km

Publicerad 2013-06-08 21:11:16 i Allmänt

Lämna Kiruna snabbt som en råtta och cykla ut till flygplatsen för att hämta min väska.
Gårdagen bjöd på lite ölsmakning och en Ardbeg slank ner också.

Trodde resan skulle vara enklare, att 20mil skulle vara en walk in the park...men ack så fel jag hade.
Vägarna e bra förutom att man cyklar på en motorväg i princip...så man kan inte tänka...tänkte lite på Paula men insåg att ska man komma tillbaks så är de full fokus på vägen och balansen. Dock visar en del bilister hänsyn men inte andra.

Vägen är i bra skick annars men den e tråååååkig! Samma skit hela tiden träd efter träd.  Cykla över Kalixälven de va väl allt. Kom ösregn som jag spendera 2mil i och vägen e jobbig psykiskt och fysiskt...snitthastigheten in till Gällivare var 11km/h!

Benen var helt döda och ryggen var död också så jag tog första bästa hotell (Olearys) men dom skulle ha nattklubb och hänvisa mig till Grand Hotel...förtjänar jag idag!

Annars skall jag lätta min packning skall dumpa lite saker och skicka hem annat. Nu ere minimalt som gäller.

Vad gör man i Gällivare då? Jo följande:
Man e raggare (gällivare-häng kommer ju från nånstans och Ronny å Ragge hade rätt om de.
Man super (precis som i Kiruna)
Man åker upp på Dundret å kollar solen.
Eller som en tjej sa: Jag flyr byn när jag e ledig.

Del 2 av dag 1

Publicerad 2013-06-08 08:41:29 i Allmänt

Dag 1 började bra men gick snabbt över till det sämre. Cykeln var hel men min viktigaste sidväska åkte inte med mig till Kiruna.
Dock ringde SAS kl 23 och sa att dom budar den till Bishops Arms där jag bor.

Har pratat lite med ortsbefolkningen och tydligen är Kiruna inte som andra städer. Här finns nämligen inget att göra på sommaren.

Hundar är viktigt och de är dom man aktiverar sig med genom jakt, hundsläde eller agility (om man nu kör blandras). Det bor fler hundar än människor i Kiruna så de säger en del.

Nu sitter man i sängen och väntar på budet skall komma så man kan ge sig iväg, vädret är optimalt för cykling då det är molningt och ingen vind.

Over and out

Dag ett

Publicerad 2013-06-07 15:53:00 i Allmänt

Dagens etapp: Starten..Kiruna e trevligt...om man bortser från att här inte finns nåt att göra (vintern e bättre tydligen). Man kan bo på Bishops Arm..bara ta hissen från baren när man e klar...dock bor man i dubbelrum för just den här helgen är allt annat uppbokat. Cykeln överlevde rätt bra...dock saknar jag en väska med alla grejer! Fick se ett slagsmål efter att man gått ett varv runt hotellet. Å de regnar som tusan.

Men efter regn kommer solsken

Mindre än 24 timmar kvar

Publicerad 2013-06-06 09:08:00 i Allmänt

Efter att ha kämpat hela våren med träning så börjar de bli dags för verkligheten som man kämpat för och lagt ner mycket pengar på.
Får tacka Sportson som ställt upp och hjälpt mig förverkliga detta projekt med 200mil på cykel genom Sverige...ungefär som ner till södra Rom i Italien.

Jag har fått grymt stöd från vänner, kollegor och familjen + flickvän även om hon kanske önskat man hade varit hemma 3v med henne istället.

Träningen har gått bra förutom vissa problem som jag nämnt tex löparknäet men det försvann...i början av maj small det i nacken och fick 3 behandlingarna med laser på Ryggakuten för att lösa detta. Problemet uppkom av en ansträngd nacke pga fel sittställning troligtvis på cykeln som vi löste med högre "rise" på styret.
Lyckades gå ner cirka 11-12 kilo nu under våren också...kommer troligtvis tappa lite mer under resan (beräknad förbrukning av Kcal ligger mellan 3000-4000/dag).

Packningen blir lätt och cykeln skickas i papplåda. Kommer bruka slit och släng under min resa, det enda jag inte kommer slänga är cykelkläderna men jag kommer ta med mig tshirtar som gjort sitt osv som man kan göra sig av med och köpa nytt på HM tex. Annars är de meckgrejer som skall med och hygien som är sånt som tar fast plats i mina väskor, även ett täcke/sovsäck jag köpte på jobb. Kommer ha ett par byxor och skjort som är civila som man kan glida runt i på kvällarna och slippa tightsen med vadd i rumpan.

Vet inte hur mycket jag kommer hinna skriva under resans gång pga de inte e så handy på min Nokia tror jag :) men får se. Annars sker uppdateringarna frekvent när man ser nåt skoj eller liknande på:

kommer även kunna följa mig live när jag kommer ihåg det på:

Kör även en liten rolig insamling på:

För er som är sugna på att cykla med en sväng så gäller: e45 ner till Orsa och sedan 26an till Halmstad. Därefter kustvägen till Smygehuk mer eller mindre.

Har två telefoner men nås säkrast på min vanliga (har en backup).