cykelstödet.blogg.se

Äventyret på två hjul fortsätter sommaren 2014

Gunde Svan

Publicerad 2013-06-19 20:18:00 i Allmänt

Efter en plan på att nå Filipstad idag så gick det i stöpet pga hård motvind hela dagen plus sol vilket gjorde sitt. Inte optimalt för cykling alltså.

Dock hade jag en plan på att komma en bit på vägen från Vansbro eftersom jag kom in där tidigt.
Cyklade in på turist informationen och såg lite priser i entrén, tänkte inte mer på det och satte mig ner för att snacka med damen om vart man kunde sova.
Jo i Sågen 3 mil söderut vilket var lagom OM jag kommit iväg.
Först snacka hon om lokstallet som var deras lokal som Gunde och hans far renoverat. Allt hade dom gjort för hand.
Dessutom stod Gundes alla priser där och när man kolla runt så insåg man hur sjukt mycket priser han vunnit. Helt bisarrt hur stor han måste varit...dom flesta i min ålder kommer väl bara ihåg honom från Fångarna på fortet med Agneta Sjödin å dvärgarna.

Dessutom var jag så trevlig att jag fick ett minne från Dalarna i form av en dalahäst som man kunde ha i nyckelknippan. Jag fick själv välja färg och kände mig som ett barn på pizzerian som får välja klubba. Men de blev en röd, klassiskt. Fanns blåa, gröna, silver, gula å nån annan färg svart?
Aja sen så snacka vi skit och hon visa upp mig som nån trofé för sina sommarjobbare, kändes som hon fått för sig att man var nån riddare med budskap till kungen typ. Skillnaden är att min häst är av M4 aluminium och blodet i form av olja.
Dock var dom måttligt intresserade vilket gjorde att man kunde sticka till nästa kvinna som skulle hålla en fast efter en burgare på Sibylla. Men hon snacka om historia som cyklist (såg inte ut som nån) och att campa. Dessutom var de sydligaste hon varit i Sverige var Tylösand och nordligaste Sundsvall så jag e bättre än henne.
Stod nån kabrat i samma ålder som snacka om sin tid som orienterare och att han hitta jätte bra runt Kristianstad...

Var måttligt road över den konversationen på Sibylla men det tog mig över 2 timmar att komma från Vansbro!

Men här e kul info:
Dom e kända för Vanbrosimmet, där är en sten med alla vinnarnas namn.
Björn Skifs e från Vansbro och likaså Gunde Svan.
Procordia finns där.
Nåt företag för flis där.
Det är tre små orter som blivit en och kommunen har ca 2500 invånare och drygt 18500 är anmälda till simmet.

De va nog de hela, jo dom både ett känt café också men de missa jag också.

Nu ska jag sova i en gammal tågstation i Sågen.

Kommentarer

Postat av: Fsn

Publicerad 2013-06-19 23:56:09

Inte illa att slagga i en gammal järnvägsstation. Du har bra fart. Längre fram på väg 26 passerar du Göta Kanal. Där finns stugor att hyra vid slussarna. (om dom är lediga) Finns lite matställen också.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela