Man vs Machine
Du kommer trilla
Det hör man jämt vid köp av SPD (trampor) men jag fick lite tips på vägen av Robert på Sportson:
Kör men en fot i och den andra lös (köpte trampor som är delade dvs spd på ena sidan och vanliga på andra) sen när man känner sig säker så byta fot och upprepa.
Annat tänk är att dra alltid ut foten inför ett planerat stopp tex rödljus.
Har dock inte upplevt några större hot MEN de va ett helvete att komma i tramporna. Tramporna fungerar kort och gott som bindningar på skidor där man även kan ställa in tryck för avlösningen (utlöser genom ett hårt ryck ut från cykeln).
Tramporna trycks i med framsidan först och sedan klickas baken i...detta låter enkelt!
Men det var ungefär som att trä på ett barn fingervantar eller klä dom på annat sätt...kroppsdelar vill helt enkelt inte som man själv vill, ungefär så upplevs spd för första gången.
Men efter min färd hem så lyckades man klicka i sig och ur sig enkelt...trixet var att haka i främde "haken" och trycka foten fram och då reser sig bakdelen på pedalen och klickar i sig automatiskt.
Dessvärre har man börjat om på 0 igen eftersom cyklingen ändras när man sitter fast och blir ett med cykeln för trampet blir rakt, annars vrider man lite på fötterna vilket är naturligt pga sadeln och att de flesta går med fötterna utåt.
Dock förstår ja inte hur cyklister inom downhill hinner klicka loss sig när dom kör med spd och smäller, känns lite kamikaze
Dock har min cykel gått upp i vikt från 12,25kg till 13kg detta med nya trampor och 2 vattenhållare + flaskor...dock vinner jag 18gr på byte av skor från mina DH till SPD
Varför kör man SPD då?
Många kanske minns dom här byglarna man hade på cyklar förr när man växte upp under 80-90talet, tror de finns kvar inom spinning? Det fungerar på samma sätt.
Handlar om att båda benen skall arbeta hela tiden och få en jämnare körningen än att bara arbeta med varannat ben hela tiden som man gör annars utan spd där man trycker ner ena foten och låter andra vila.